lauantai 29. helmikuuta 2020

Mullan vaihtoa ja auringonpaistetta

Olen ajatellut, että hankin tänä vuonna sammalmultaa kukkien mullanvaihtoon. Täältä Sarin puutarhat-blogista olen lukenut siitä.
Muina vuosina olen ostanut toisen firman multia, taimimultaa, kaktusmultaa tai kukkamultaa. Niitä on ollut lähikaupoissa tarjolla. Mutta minun mielestäni ne on  olleet niin turpeen oloista ja vettä ne ei ime sitten millään.
Niinpä läksin bussilla Prismaan päin, koska netin perusteella siellä olisi pitänyt olla Sammalmultaa.
No ei ollut. Pitää uskoa että sammalmultaa tms ei ole minua varten. Täällä keskustassa en ole siihen törmännyt, mulla ei ole mahdollisuutta etsiä eripuolilta kaupunkia missä sitä olisi myytävänä.

Ostin sitten Mustaa multaa ja perliittiä löysin lopultakin. Sitä olin vailla jo edellisenä talvena kun hurahdin kaktuksiin, koska kaktusmultakin oli niin turpeen näköistä. Nyt sitä on. Vaikka nyt en vaihtanutkaan kaktuksille multia.

Yllättäen tällä  vasta hankitulla Täplämaijalla (mistä lie hypännyt tekstiin muorikukka 😮) Calatea makoyanalla olikin tällaiset pallukat juuristona.

Mullanvaihtokin on aika hankalaa tällaisessa asunnossa, kun ei ole tilaa. Ruukkujen pesukin on vähän hankalaa, mutta nyt on pääasiassa mullat vaihdettu. Toivottavasti en kuitenkaan tuhonnut kukkiani.
Tänä talvena en ole niitä kastelemalla tappanut, koska olen kastellut vain kuun mukaisina kastelupäivinä. 

Lopultakin näyttää Näsijärvi jäätyneen, ainakin rannoiltaan. Muutama helmikuun viimeinen päivä ja yö, on ollut pakkasella. Keli on ollut todella upea. Olen aloittanut ajella fillarilla, vaikka pyöräilykunto on aika huono ja pakkaskeli vähän vaivaa pyöräillessäkin.



Kohta alkaa olla Pispalan Haulitornin purkaminen ja sitten sen korjaus, joten kohta sitä ei näy maisemassa.

Tänään sitten menikin aurinko pilveen ja ihan hieman on satanut lunta. 
Hyvää karkauspäivän iltaa ja huomenna alkavaa maaliskuuta.

8 kommenttia:

  1. Alkaa olla mullan vaihdon aika käsillä. Mahtavat juuri"mukulat" tuolla kukalla. Kauniit lehdetkin löytyy. Talvella kannattaakin kastella harkiten, mieluummin liian harvoin, kuin liian tiheään.
    Eiköpähän kasvit kasvit kasva tuolla mustalla mullallakin, vaikket sammalmultaa löytänytkään. En ole edes etsinyt mistään, mä pysyn perinteisissä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllättävät mukulat on tuolla Täplämaijalla, vahingossa kirjoitin muorinkukaksi sen.
      Olen tänä talvena, vai joko voi sanoa viime talvena (nyt juuri sataa lunta täällä) kastellut kuun mukaisina päivinä vain pääasiassa. Eli noin kerran viikossa, kaktuksia vielä harvemmin. Eli ainakaan kastelulla en ole saanut yhtään hengiltä :) Pelargonit kai kuolivat ihan siksi koska olivat yksivuotisia.

      Poista
  2. Oletko Lielahdesta Plantagenista kysynyt sitä multaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole sielläpäin liikkunut. Katselin vaan Biolanin sivuilta heidän jälleenmyyjiä.

      Poista
  3. Sammalmultaa?? uusi tuttavuus,tuota pitää tiedustella meiänkin kaupoista.
    Kiitos vinkistä/tiedosta!
    Teillä taitaa olla kevät..alkamassa kovalla tohinalla...
    Oikein Hyvää alkanutta Maaliskuuta ,Sinulle Emilie!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, laitoin linkin tuonne Sarin puutarhat blogiin, josta olen lukenut sammalkasvulustoista.

      Poista
  4. Minäkään en ole kuullut aiemmin sammalmullasta. Tämä pimeä talvi tappoi melkein kaikki viherkasvini. Sellaisetkin, jotka ovat jo monta vuotta vanhoja. Ainoastaan aloe vera voi erittäin hyvin.
    Oikein onnellisia kevätpäiviä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Olisi pitänyt puhua kasvusammalesta, voi olla sammalmulta puutarhaan enemmänkin ja ehkä liian isossa 40 l säkeissä. Kasvusammal olisi 24 l säkissä. Sekin voi olla ennemminkin puutarhamyymälöissä myynnissä. Mutta kuvittelin sen pystyväni kuljettamaan bussissa. :)))
      Mutta nyt on mullat vaihdettu ja vielä jäi mustaa multaa jäljellekin, vaikka ostin vain 4 litraa :)))

      Poista