perjantai 18. syyskuuta 2020

Vielä kerran viherkasveista

Tervehdys vielä näiden kasvien teemalla! Laitan nyt loput kuvat kasveista tänne, ovatpahan pois työpöydältä tällä erää ainakin. Joitakin uusia kasveja vielä olisi toivelistalla, jos sattuu tulemaan vastaan.  Tosin vielä parvekkeelta pitää mahtua 2 pelargoniaa sisälle. Nyt en säilö torilta ostettuja pelargoneja, kun viime talvena yritin, eikä onnistunut.

Mullahan ei ole mitään tarvetta kalliisiin, harvinaisiin, eikä isoihin kasveihin. Mun jokainen ostamani kasvi on maksanut vain 1-10 euroa /kpl. Eli ei suuria rahallisia menetyksiä tule jos eivät pysykään hengissä. Täytyy sekin pitää mielessä, että ehkä joutuu muuttamaan nämäkin toiseen paikkaan vielä. Ei ihan kuitenkaan ole tämä nykyinen unelmien asunto. Ainakin pieni on ja turkasen kuuma kesällä. Talvellahan tämä on ihan mukava muuten.

Viime tiistain kun kävin isossa marketissa, niin tuli tämä pieni kaktus taas ostetua, kääk.
Ei pitänyt ostaa kaktusta, kun en oikein niiden kanssa pärjää muutenkaan. Nyt en tätä kastele.
 
Tää nyt vaan näytti niin söpöltä :)

 Suoraan sanoen on todella terävät piikit jotka puhkaisivat repussa kermapurkin. Ei onneksi paljoa mennyt kermaa reppuun 😬

Näin hienosti meni kesä mun entisillä kaktuksilla. Aurinko poltti, Jostain syystä en älynnyt alussa suojata suoralta auringonpaisteelta, vaikka parvekelasi oli välissä. Kasvoivat kuitenkin nämä kaksi joita poltti eniten. Tuo taaimmainen ei ole kasvanut yhtään koko aikana, yli vuoteen, ja kaksi etummaista ovat varmaan kuivaneet kokonaan.

Tässä sitten mun ainoa kasvi, eli kaktus, josta en tykkää yhtään. 

Opuntia microdasys, ei niin kiva kaktus, järkyttävät pikkupiikit, jos vaan hipaiseekaan, väkänen tarttuu joka paikkaan, eikä lähde pois. Eihän tätä tiennyt ostaessa ollenkaan. On kyllä olemassa opuntioita, joissa on isommat piikit. Tämä tulee menemään roskiin varmaan. Olen koettanut kastellakin, jotta happanisi, vaan ei edes happane.

Santut ovat kukkineet, sininen koko kesän, toinen onkin vasta ostettu.


Phalaenopsikset vaihdoin uusiin ruukkuihin, tai "multaan" Kukkia ei ole näkynyt. Vasemmanpuoleinen teki uuden lehden.

Tää kuva on nyt näin päin, kevätkaktukset (Rhipsalidopsis) ovat hyvin kasvaneet kesän aikana. Marraskuun kaktukset 2 kpl (ei kuvaa) vein parvekkeelle, toivoen että viilennysvaikutus lisäisi kukintaa. Vien sitten pimeään pesuhuoneeseen ne, kunhan menee parvekkeella liian kylmäksi ilma.


Näistä Echeverian lehdistä olen yrittänyt kasvattaa uusia alkuja koko kesän, ja näyttää muutama alku olevankin kasvamassa. 


Enkelinsiipibegoniaa on parissa ruukussa, yhteen pistokkaaseen on sievä pieni lehti  tullut, 😊 ja tähän on tullut kivat juuret vedessä. Voi kun onnistuisi tämän juurrutus multaan sitten, kun vielä juuret kasvaisivat.

Lopuksi tämä äitienpäivänä ostettu tulilatva, joka on kukkinut, mutta lehdet ovat aika repaleiset. Ehkä koetan tämän istuttaa multaan vielä, vaikka on syksy.


Tässäpä on toistaiseksi mun viherkasvit.
Etsin muuten vanhoista postauksista kuvia "kuninkaallisista"pelargonioista, joita ostin joskus v.2015 puutarhamessuilta.  Ne kuvat jäävät  seuraavaan kertaan, eihän mulla niitä enää nyt kasva.

Hei vaan, Hyvää viikonloppua! 
Kohta alkaa mielenkiintoinen Perjantai Tv-ohjelma!

5 kommenttia:

  1. Hienoja viherkasveja on sinullakin, aika monetviherkasvit olen ostanut kirppiksiltä pieni kokoisena, valoisassa olohuoneessa ne kasvavat hyvin, talvi aina verottaa vähän niitä,ja liiallisesta kastelusta olen monet kaktukset menettänyt.
    Katsoin perjantai ohjelman, olen samaa mieltä kuin päivi räsänen, niinkuin kaikissa muissakin asioissa päivin kanssa samaa mieltä.

    VastaaPoista
  2. Katselin pari aiempaa postaustasi. Sinulla todella paljon kasveja. Hih...minulla on kolme: orkidea ja kaksi aasinkorvaa.

    VastaaPoista
  3. Enkelinsiipi on suosikkini. Sitä rakastan juuri nyt yli kaiken. Ulkoa pitäisi tosiaan sovitella kasveja sisään pikkuhiljaa. Minne ne tilat aina kesällä katoaa 🤔 kaikkialla täyttä. Olen itse innostunut kasvattamaan siemenistä mm. avokadoa ja sitruunaa. Siitä tulee oma 'jännitysnäytelmä'.

    Kivoja nuo sinun kaktuksesi.

    VastaaPoista
  4. Hyvinhän sunkukat kasvaa! Mun vanhin tyttö joskus teininä osti erilaisia pikku kaktuksia. Itse olen pysytellyt kaktuksista vain piikittömissä lehtikaktuksissa :)Mun enkelinsiipi ja siitä otettu oksakin kuolivat :(

    VastaaPoista
  5. Sinä olet oikea "viher-kasvi-peukalo":))
    Tulilatvan olen joskus saanut kukkimaan,
    Enkelinsiivet ovat kauniita,minulla neljä,taidan leikkoa ja juurruttaa yhteen purkkiin,vähän pitkänpuoleisia;)

    VastaaPoista