lauantai 12. syyskuuta 2020

Viherkasveista

Tervehdys taas täältä sateisena lauantaina. Jos olisi ollut poutaa niin oisin lähtenyt metsään etsimään puolukoita, mutta nyt on parempi olla kotosalla. 
Nyt onkin parempi aloittaa tänne viherkasveista postaus-sarja, koska kesällä tai tänä vuonna olen hankkinut monia viherkasveja ja vielä ovat näin kesän loppuessa olleet hengissäkin, muutamaa lukuunottamatta.

Minulla on ollut viherkasveja vuosikymmenien ajan, en mitenkään ole ollut loistava viherpeukalo, enkä asiantuntija, päinvastoin. Sisäkukat ennen mulla eivät menestyneet, koska kesät puuhasin pihalla kasvien ja kasvimaan kanssa.  
Sanoin ystävälleni aina, kun hänellä kukki orkideat ja muutkin kasvit, että mulla ei ole sisäkukkaviherpeukaloa, kuten hänellä. Kuinkahan monesti olen saanut rahapuun eli grassulan pistokkaita, ja neuvot miten on helppo kasvi. En ole sitä koskaan saanut menestymään.
Katselin  vanhoja kirjoituksiani ja kaikki kuvat olivat ulkokukista yms.  En edes muista mitä muita sisäkukkia oli, saniainen ainakin ja kirjovehka, mutta pitää etsiä kun nyt pitäisi olla aikaa siihen. 
 
Kun viime keväänä tuli tämä korona-vitsaus, niin aloin katsella YouTubesta kukkienkasvatus-videoita. Yleensä nämä, mitä olen löytänyt ovat  USAsta tai Kanadasta. Eikö kukaan tubettaja tee suomenkielellä viherkasvi-videoita? 
Olen löytänyt valtavasti tietoa monien  viherkasviharrastajien videoista, tietysti Usassa kaikki on toisin, siellä on "kaikki" suurta. Mutta ainakin olen jonkinverran oppinut englantia ja nähnyt kasveja mitä haluaisin itselle ja varsinkin niitä, joita en haluaisi itselle. 
Myös eri kasvien kasvatuksesta, millainen valontarve, millainen kasvualusta, miten kastellaan ja erilaisia tyylejä kasvien kasvatuksessa. Joillakin on koti kuin viidakko, valtavan suuria kasveja paljon ja joillakin kaikki kasvit ovat tosi kauniisti esillä ja siistiä. Jotenkin vaikuttaa, että USAssa on viherkasviharrastus tänä vuonna todella paljon lisääntynyt, kun ihmiset ovat enemmän kotona töissä tms.
Kasvit ovat usein ihan samoja mitä täällä meilläkin on myynnissä, esim nämä Peperomiat ovat suosittuja sielläkin. 
Olen pahoillani jos ja kun kasvien nimet ovat väärin, kaikissa täällä myytävissä ei ole latinan eikä suomenkielisiä nimiä oikein.

Tämän Peperomia caperata, lajiketta ei ollut tarkemmin ostopakkauksessa, suomeksi Uurremuori. Tämän huomasin isossa marketissa kesäkuussa-20 , koska aina kierrän kasviosaston jos joku mielenkiintoinen hyppää mukaan sieltä. Tämän kasvin punaisena hohtavat lehdet hurmasivat ja koska hinta oli sopiva, se lähti mukaan. Ostaessa tässä oli pienet kukkaset, nuo vaaleat pötkylät keskellä. Yleensä ostessa nämä ovat ylikasteltuja, eli juuret pilalla liiasta märkyydestä, niin varmaan tämäkin oli.

On tämä vielä hengissä nytkin, vaikka ei ole paljoa kasvanut, keskelle tulee uusia lehtiä ja muutaman vanhan lehden olen leikannut pois ja laittanut multaan, jotta se juurtuisi. Mutta ei ole tapahtunut nähtävää juurtumista.  Tämän lehdet ovat aika paksut, jäykät ja tukevat, ehkä niissä näkyy ja tuntuu velttoutena, jos on joskus liian kuiva. Muutaman viikon kotiutuneena vaihdoin kasvualustan tälle (suositellaan että ei ihan heti kaupasta tuotua vaihdettaisi uutta multaa, jotta kasvi vähän tottuisi ympäristöön)

Suoraa auringonvaloa peperomiat eivät siedä kesällä, puolivarjoisa paikka parempi. Liikaa ei pidä kastella, itse olen nyt vuosia kastellut kuun mukaisina kastelupäivina eli noin kerran viikossa, paitsi joitain jotka selvästi kuivuvat liikaa. Suihkuttanut olen joka aamu suihkupullolla ja  alla olen vesikippoja pitänyt eli hyvä ilmankosteus on tärkeää.

Toisen uurremuorin ostin Plantagenista ihan pienenä 

kolme kpl 10 e;lla, niiden echeverioiden kanssa, joita esittelin 19.8.
luultavasti tämä on Teräsmuori

Huomasin tässä noin viikko sitten ötököitä ja seittiä, eli tämä on nyt sitten eristyksissä ja käsitelty torjunta-aineilla. Saa nähä selviääkö!

Tässä on teräksenharmaat lehdet päällepäin ja hienon punaiset alapuolelta

Nämä kasvaa niin tiheänä keskustastaan, ettei ihme jos sinne jää joku tuholainen piiloon. Musta tuntuu että liikkeesähän käytetään joitain torjunta-aineita näihin kasveihin ja sitten kun niiden teho päättyy kotona, jostain hyökkää joku tuholainen. Nyt olen tätäkin joutunut liikaa kastelemaan, koska on torjuntapuikko multaan laitettuna, ei kai se kuivassa tehoa. 

Kolmas peperomia  mulla on sitten vähän erilainen, enkä saanut tarkkaan selvää milloin tämän ostin, tänä kesänä kuitenkin.

Peperomia rotundifolia, eli Pennimuori
Tämä on rentokasvuinen, edellisistä täysin toisenlainen kasvi

Tälläkin on samantapaiset kukat kuin muillakin peperomioilla, lehdet ovat pienet, pehmeämmät ja sileät. Luultavasti tämä viihtyy hyvin mun hyllyssä ikkunan sivulla, koska tekee noita kukkapötkylöitä 😊.

Otan nämä aina pöydälle kastelua varten, koska hyllyssä on hankala kastella. kerran viikossa koetan kastella reippaasti, pidän vettä vähän aikaa alusvadilla, jotta imisi myös pohjan kautta vettä. Loput kaadan pois. Tämä kasvi mulla on vieläkin vaihtamatta uuteen kasvualustaan, koska se näytti viihtyvän entisessä. Saattaa olla että pitää vielä vaihtaa tänä syksynä, vaikka yleensä keväällä ne vaihdetaan. 
Tämäkin on sen verran tiheäkasvuinen, että on vaikea kastella päältäpäin, mieluummin tällaiset kastelisi altapäin.
Kaikkia Peperomioita suihkutan suihkupullolla aamuisin, koska tykäävät kuulemma ilmankosteudesta. Kasvualustaan sekoitan itse mustaa multaa, perliittiä ja vähän orkidea kuoriketta, koska kasvualustan pitää olla ilmava. 
Aikaisemmin mulla ei ole koskaan ollut Peperomioita, joten nämä ovat ihan uusia kasveja mulle.

Mullahan on vain yksi ainoa ikkuna etelän suuntaan, asuntona pieni yksiö. En pysty liikaa eikä isoja kasveja hankkimaan, vaikka haluaisikin. Eikä voi amppelikasveja laittaa koska ei voi kattoon tehdä reikiä, eikä seiniinkään. Mulla on muutama Ikean kevyitä hyllyjä, joissa pidän kasvini ja puinen penkki ikkunan edessä.

Tulipa pitkä sepustus tästä. Mutta jatkan näiden viherkasvien esittelyjä tässä kuussa.

Mukavaa lauantaita ja viikonloppua teille!



10 kommenttia:

  1. Paljon kauniita viherkasveja.
    uusia tuttavuuksia:).
    ..vähän alkaa itelläkin tuo kukka/viherkasvi into puheta).kiitos SINULLE;))
    Kiitos.
    Mukavaa viikonloppua,Sinulle Emilie!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan sulla ainakin se kärsimyskukka joka kukkii hienosti. Olen hankkinut vähempään valoo sopeutuvia, jotta voisi laittaa ikkunasta kauemmaksikin. ja talvella kun ei ole sitten muutenkaan paljoa valoa luonnollisesti. Nyt paistaa taas aurinko hienosti!

      Poista
  2. Minä harrastan viherkasveja,kotini on kuin viidakko, mutta ailti minulla ei ole noita samanlaisia kasveja kuin sinulla, viimeksi sain naapurilta ison palmuvehkan, se piti sahata kolmeen osaan, nyt kaikkiin ruukkuihin on tullut uutta, ja kaksi kukkaa, jotka ei kyllä kukilta näytä, palmuvehka siis tekee tosi ruman kukan, ettei sitä viitsi edes näyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, mielenkiintoista! Näytäpä joskus niitä kasveja. Mulla on myös palmuvehka, on ollut jo yli vuoden. Tykkään siitä paljon. En ole tänä kesänä katsonut juuria, onko miten täynnä ruukku. Viime Kesänä se teki 2 lehdykkää, ja tänä kesänä taas 2. Ei nämä vehkojen kukat oikein ole kivoja. Ennen mulla kukki kirjovehka, ihmettelin vaan ja annoin kukkia, senjälkeen melkein kuoli koko kasvi. Nyt myös viirivehka on työntänyt kukkia, kääk, olen leikannut ne pois.

      Poista
  3. Kauniita ovat viherkasvisi ja toivottavasti menestyvät. Minä en enää pidä sisäkukkia, vaikka tilaa olisi. Nykyisin kun ei ole edes ikkunalautoja, ne poistettiin jo ajat sitten. Tykkään enemmän koriste-esineistä ja niitäkin harkiten. No on yksi kesämuratti, jonka nostin yläparvelle. Voi kun aikoinaan oli kattoon asti umottuva jukkapalmu, peikonlehti ym. Remonttien myötä ne hävisivät, osa kuoli jo ennen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, sitä toivon kyllä. Vaikka eihän niissä paljoa ole rahaa kiinni, kun halpoja ostan aina. Mutta on vaan niin hienoa kun jonkun kivan löytää ja sitten koettaa pitää sen hengissä :)
      Meilläkin oli ennen, eli silloin ok-talossa asuessa jukkapalmu. Ei ollut tietoa hoidosta, ehkä tuli kasteltua liikaa, niin happani.

      Poista
  4. Kauniita viherkasveja Sinulla :) mukavaa pyhäpäivää toivotellen Suvi

    VastaaPoista
  5. Upeita viherkasveja sinulla. Hyvää syyskuun jatkoa.🌞❤️

    VastaaPoista