perjantai 11. tammikuuta 2019

Viikko mennä hurahti...

Hupsista jo viikko mennyt taas tästäkin tammikuusta, eli viikko 2 kohta mennyt!
Mulla oli listattu asioita mitä pitäisi hoitaa tässä vuoden alussa, sain aikaseksi 2 hoidella, ehkä vielä kolmannen tässä hutasen.
Voitteko uskoa että 14 minuuttia on päivä jatkunut maanantaista lähtien. Sen kyllä huomaa jo. Mulla vielä yhdet patterivalot syttymässä parvekkeella klo 15 maissa ja on vielä valoisaa!
Laitan tähän alkuun vielä kuvan amarylliksestä, alkaa olla lopuillaan, mutta uusi kukkavana tulossa.
Mun piti laittaa puikot tukikepeiksi, kun ei ollut muita keppeja :)

Sitten vakavampiin asioihin

Kiihtelysvaaran kirkko, joka oli rakennettu v.1770  paloi syyskuussa tuhopolton seurauksena täysin. 
Tästä on uutisoitu vähän väliä, ja nyt ensi sunnuntaina 13 pvä on kutsuttu seurakuntalaiset ideoimaan uutta kirkkoa sinne seurakuntatalolle. On hieno juttu kun vanha Kiihteysvaaran kirkonkylä saa uuden kirkon. Äitini oli siellä syntynyt ja itsekin asuin siellä jonkin aikaa 70-80-lukujen vaihteessa.

Tämä yhden kuvan  digikuvana löysin tuosta Kiihtelysvaaran kirkosta. Kävimme mieheni kanssa tuolla silloin, sisäkuvia saattaa olla paperikuvina jossain.
Kirkon pihalla oleva nälkään kuolleiden muistomerkki.

Tuo kiinnosti, kun isän isä oli syntynyt v. 1866 jolloin oli nälänhätä.

Kirkon pihalla olevalla sankarihautausmaalla on enoni hautakivi
Enostani kirjoitin itsenäisyyspäivänä 2017 täällä

Mitä sitä tuli tällä viikolla puuhailtua. Maanatainahan läksi minun jouluvieras (oma poika) ja sitten tietysti meni vähän siivotessa ja pyykinpesussa. 
Kirjastosta kävin virkkausohjekirjoja, kun tuli hinku virkata mandaloita, Hih. On vielä joutavia erilaisia lankoja jotka joutaa johonkin. Olen virkannut sitten mandalaa, saa nähä miten isoksi sen teen ja mitä minä sillä pyörylällä sitten teen. Kirjoja olen lukenut, mutta jostain syystä jumii lukeminen. Kun pitäisi lukea ensin Camilla Läckbergin Noita. En ymmärrä miten sen järkälemäisen kirjan lukeminen on sitten niin nihkeää. Olen kaikki hänen kirjoittamat kirjat lukenut ja pitänyt niistä, tämä jumii. Olen jo jatkanut sen lainausaikaakin.

Tänään oli hieno aurinkoinen ilma ja kävin kävelyllä. Kirkkoja täälläkin matkan varrella oli.

Finlaysonin kirkko, rakennettu v.1879 Finlaysonin tehtaan työntekijöiden hartaustilaksi ja nykyisin toimii Lasten katedraalina ja konserttejakin tuolla pidetään. Kävimme tuollakin miehen kanssa useita vuosia sitten ja tutustuttiin siellä von Nottbeckien historiaan. He olivat Finlaysonin tehtaan johtajina 1800-luvulla.
 
Peter von Nottbeck rakennutti myös tämän Näsinlinnan palatsimaisen huvilan v.1898 Näsinkalliolle.
Nyt täällä on Museo Milavida, jossa saa tutustua von Nottbeckien historiaan ja muihinkin näyttelyihin. Käytiin sielläkin miehen kanssa siloin kun se avattiin remontin jälkeen. 
Mun mies oli todella kiinnostunut tästäkin paikasta.
Siellä on myös Ravintola Milavida ja kahvila Cafe Milavida, jossa on varmasti mielenkiintoista käydä. 

Särkänniemi nukkuu talviunta tuolla alhaalla
Täällä on kyllä mukava lenkkeillä ja maisemat olivat hienot Näsijärvelle. (paitsi mun kuvat eivät ole niin hienoja)
Kuljin vielä yhden kirkon ohi, täällähän niitä riittää monia.
Tampereen Tuomiokirkko on hieno ulkoakin ja sisällä käynti on ollut mielessä usein. 
Kerran kävin siellä sisällä pari kesää sitten ja istuin siellä häikäistyneenä sen kauneudesta. 


Tänään minun isäni olisi täyttänyt 120 v.
Olen poltellut illalla  kynttilää nyt kun yksin olen, ettei tarvitse sitäkin säilytellä.

Mukavaa viikonloppua!
Hei vaan taas!

9 kommenttia:

  1. Upeita rakennuksia siellä Tampereella. Olen joskus teininä käynyt tuossa tuomiokirkossa ja komea oli. Mukavaa viikonloppua, Emilie.

    VastaaPoista
  2. Upeat on kirkot .ja rakennukset.
    Sinulla todella kauniit ulkoilu/lenkkeil maisemat! JA KUVAT ERITTÄIN HIENOJA!!!

    :)mitäs ihmettä nyt aloit virkkaamaan:))
    minä vaihtoin pihan lyhtykynttilät valakosiin...polttelen jämiä kans pois:))
    Mukavaa viikonloppua!!

    VastaaPoista
  3. Tuttuja kirkkoja!

    Aivan ihanaa kun päivän pidenemisen jo huomaa :) ... Minäkin usein katsen kuunnousu-kalenterista, että montakos minuuttia pidempi päivä on nyt..ja nyt.. :)

    Hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
  4. Kiihtelysvaaran kirkko oli äitini ja isäni vihkikirkko, he menivät naimisiin v.1955 ja Kiihtelysvaaran hautausmaalle on muistaakseni haudattu myös heidän ensimmäinen lapsensa, joka syntyi keskosena ja kuoli (v.1956). Eli en saanut isoveljeä :( Sinne on myös ukkini, mummini ja enoni haudattu.

    VastaaPoista
  5. Hienoja kirkkoja ja upean näköinen tuo huvila.
    Päivä pitenee ja hiljalleen kevättä kohti mennään. Mukavaa tammikuun jatkoa.

    VastaaPoista
  6. Hienot kuvat ja tunnelmat! Kevään aurinko saa meidät puhkeamaan kukkaan. Aurinkoista kevättä sinulle!

    VastaaPoista
  7. Tampere on tuttu kaupunki on tullut käytyä siellä usein. Kynttilöitä poltan edelleen vielä varmasti pitkään. Kevättä kohti mennään.

    VastaaPoista
  8. Upeita kuvia! Kyllä on ihanaa, kun päivä on jo vähän pidentynyt :)

    VastaaPoista