lauantai 9. toukokuuta 2020

Kukkia ulkona ja sisällä

Tulipa lopulta senverran kauniita päiviä ja on lämmennytkin mukavasti. Vaikka tuuli vaikutti tänäkin aamuna aika kylmältä. Ainakin nämä kauneudet pääsivät kukkaan...

Nyt onkin kahtena peräkkäisenä päivänä liputuspäivä.

Kaupungilta en malta olla laittamatta kuvia, kun ovat työntekijät istutelleet orvokit penkkeihin.

 Atlas-tyttö on saanut keltaiset orvokit

Näsinpuiston suihkulähde taas sinisensävyiset orvokit

Tässäpä sitten Vappukukat,joita saatiin olla itsekin istuttamassa.

Tässäpä tulee mun sisäkukat seuraavaksi. 
Mullahan on vain pieni yksiö, jossa asun, vain yksi ikkuna siinä etelään päin, joten paljon ei mahdu viherkasveja tänne. Hävitin muuton yhteydessä kaikki kasvit, joita en voinut kuljettaa mukana joten näistä vain yksi muuttanut mun mukana, loput on ostettu myöhemmin.
Tämä malakanlaikkuvehka on ollut mun silmäterä, koska sain tämän pistokkaan eräältä sukulaiselta vuosia sitten, ja olen vaalinut sitä muistona. Viime kesänä tähän tuli jotain tuholaisia, joten olin vähän paniikissa, koska se alkoi kellastuttaa lehtiä. Nytkin siinä on jotain "sokeritautia", mutta elukoita en ole huomannut. Pakko oli silloin ostaa torjunta ainekin, koska muu ei auttanut. Kasvanut tämä on vuodessa aikalailla. Tälle vaihdoin mullan tänä keväänä. Uusi lehti tulee yksi kerrassaan.

Tämä Täplämaija Calathea Makoyana on viimeisin ostos ja tykkään tästäkin kovasti. Ostin tämän tammikuussa -20 ja vaihdoin mullan ja isomman ruukun ehkä helmikuussa. Juurimukulat olivat jo pullistaneet entisen ruukun, joten täytyy katsoa kuinka nopeasti ne kasvaa. Tämä on mukava kukka, koska sen lehdet nousevat illalla pystyyn ja laskevat aamulla takaisin, "liikkuva kukka". Uusia lehtiä on alkanut tulla.

Tämä palmuvehka on kolmas lempikukka, jonka ostin jo toukokuussa -19. Vaihdoin mullat viime kesänä, mutta tämä ei kasvanut yhtään ennenkuin nyt pukkaa uutta lehteä keskelle.  Tämä on ollut hyllykön päällä kauempana ikkunasta, koska sanotaan ettei tämä tarvitse paljoa valoa. Tänä keväänä en vaihtanut multaa. Tälläkin on juurissa sellaiset pallukat, joihin se varastoi vettä.

Nämäkin kaksi, huiskupullojukka ja rönsylilja on ostettu kesäkuussa -19 Plantagenista pieninä poikasina. Pakko oli viime vuonna vaihtaa isompaan ruukkuun, koska olivat niin pienessä ostaessa. Ihmettelin että miten tuo rönsyliljakin kasvaa niin hitaasti, kun ennen ovat olleet nopeampi kasvuisia yleensä. Mutta ehkä se ei viihdy. 
Nyt vasta on kasvanyt siihen pitempi lehti. Lisäsin nyt keväällä vain mustaamultaa entisen päälle. Pakko oli ostaa viimevuonna tuo saviruukku, koska en löytänyt muoviruukkuja mistään. Entiset olin kaikki muutossa hävittänyt. Pullojukkia olen kasvattanut ennen vuosikausia ja tykänyt paljon. Viime vuonna en löytänyt tavallisia pullojukkia, kun tuon ostin. Tykkään kyllä tästäkin, juuresta lähtevät lehdet viuhkamaisesti.

 Pieniä kaktuksia olen ostanut  monia, silloin kun niitä on halvalla myynnissä.  En oikein ole saanut niitä onnistumaan, Monia olen tuhonnut, kai liialla kastelulla. Nämä ovat olleet tässä ainakin vuoden, eikä ole kasvaneet juurikaan yhtään. Vähän olen nyt alkanut kastellut, ettei ainakaan liikakasteluun talvella kuolleet.

Lehtikaktukset ovat ainoita, joita olen saanut kukkimaan, kaksi on Rhipsalidopsista, kevätkaktusta.
Kaksi Schlumbergeraa, marraskuunkaktuksia kai, nämä ainakin ovat helpompia kukitettavia, tosin kukkivat nyt keväällä. Joillekkin vaihdoin mustanmullan ja perliitin sekoitusta nyt keväällä, kun olin kyllästynyt oikeisiin kaktusmultien laatuun.

Sitten vielä tämä Opuntia Microdasys, ostettu toukok -19. Mulle iskee aina vähän väliä kaktuskuume. (Toivottavasti ei enää). Tämä on hankala kasvi, koska siitä tarttuu piikit niin herkästi, jos vähänkin liikuttelee tai siirtää. Piikit on niin pieniä, ettei niitä saa pois kuin suurennuslasin kanssa, ja kuinkas pidät lasia ja kaivat oikeasta kädestä piikkejä, jotka pistää ilkeästi. Sitten koitan niitä teipillä tai vaikka millä saada pois. Tämä on ollut samassa pikkuruukussa koko ajan, en ole vaihtanut isompaan, nyt olen kastellut keväällä ja vaikuttaa että ei tykkää siitä. Taidan laittaa kompostiin koko kasvin.

Phalaenopsikset, orkideat, joista toinen kukki (jee) ja ovat nyt alkaneet työntää uutta lehteä. Vaihtanut olen kasvualustan ja poistin sen turvemötikän vasta tuosta vasemmanpuolisesta. En ollut aikaisemmin hoksannut, en tiedä otinko toisesta sen silloin kun vaihdoin viime vuonna kasvualustan. Nämä olivat mini kokoisia, viime keväänä Kevätmessuilta ostin. Yuotubesta olen katsellut ohjevideoita, joita on näiden kasvatukseen siellä vaikka kuinka paljon. Joskus olen upotuskastellut nämä, mutta toisinaan vain laittanut vettä juurelle. Tavallista kukkalannoitetta on ollut vedessä(punaista jauhetta), ei toki aina.
Muutenkin olen koettanut kastella kaikkia kuunmukaisin kastelupäivinä. Vaikka joskus pitää armahtaa rupsottavia kasveja muulloinkin.

Näistä ainoista vanhoista pelargoneista ei ole paljon tolkkua, saa nähdä tuleeko näistä mitään. Ovat valkokukkaisia, viime keväänä torilta ostettuja monivuotisia. Oikeanpuoleinen pistokas onnistui juurtumaan ensimmäistä kertaa minulla.

Viimeisin ja vähäisin :D, Echeveria Rosetturt, Mehiruusuke. Kesäkuussa -19 ostettu on tämäkin. Oli toki suurempi, mutta sitten alalehdet kaartuivat alas ja minä otin ne pois, ajattelin juurruttaa niistä uusia kasveja. Se on vielä toiveissa, koska ovat mullassa, Youtubissa on myös näiden kasvatuksesta lukuisia videoita. Niissä näkyy käyvän niiden kasvatus kuin leikki :))))
Ehkä irrotan tuon ruusukkeen ja siirrän sen multaan joskus. 
Kaikki edelliset kokeilut kasvattaa mehikasveja ovat epäonnistuneet. 

Meinasin unohtaa tämän ainoan kukkivan kasvin tälläkertaa.
Nyt on avautunut lisää kukkia tähän viime syksynä v.-19 saatuun santpauliaan. Olen kastellut talvella kastelupäivinä suojaruukkuun. Enkä muuta ole tehnyt tälle. 
Tämä on ollut ikkunalla ja viihtynyt vaikka patteri on alla.
Kun tämä on viihtynyt hyvin, niin voisin kokeilla ostaa toisenkin värisiä santtuja lisää :)

Lisää kasveja tietysti hankin kun vaan sattuu tulemaan vastaan sopivalla hinnalla. Sellaisia helppohoitoisia ja vähään valoon tyytyviä. Esimerkiksi Anopinkieli olis toiveissa. Niitä vaan ei näy usein.

Tulipa pitkä tästä jutusta.
Moi moi taas!

5 kommenttia:

  1. Onhan sulla ihan mukavasti viherkasveja :) Tuo täplämaija on komeannäköinen.

    VastaaPoista
  2. Hyvinhän sun kasvit näyttävät viihtyvän :)

    VastaaPoista
  3. Kirsikkapuut ulkona,ja sisällä noin paljon erilaisia viherkasveja.....
    Kaktukset ;)kaunis asetelma.
    Pitkiä juttuja ;)))mukava lukea!;)

    VastaaPoista
  4. Noi opuntiat ovat hankalia! Joistakin irtoaa sellaista piikkisumua ihan ilmavirran mukana. Itse olen hävittänyt kaikki opuntiat pois sisältä. Ulkona on yksi punaopuntia, mikä on talvenkestävä ja isopiikkinen.

    VastaaPoista
  5. Kyllähän sinulla on mukava kokoelma kukkia. Minulla ei ole kotona paljon kasveja. Ikkunoita olisi mutta ei ikkunalautoja. Meillä on patterit niin ylhäällä että ei voi niitä asentaa. Keittiössä remontin myötä laitettiin matalampi patteri ja näin sain yhden kukkalaudan. Santpauliat on minusta aika mukavia ja niitä ajattelin muutaman ostaa.

    VastaaPoista